Vaartips Zeehondentocht vanaf Vlieland

Vaartips voor een tocht naar de Zeehonden op de Engelse Hoek vanaf Vlieland

Deze week was het weer zo ver. Een berg oproer over het wel of niet toestaan van recreatietochten naar de Zeehonden op de Wadden. Zie hier een reportage van RTL-nieuws.
In maak deze tocht al jaren en begrijp de ophef wel. Er zijn vele geschreven en ongeschreven regels die niet altijd worden gerespecteerd. Er circuleren afbeeldingen van “watersporters” die aanlanden op de platen en mensen die zich nabij of tussen de rustende zeehonden begeven. Zo moet het dus niet!
Een goede schipper gaat voorbereid de zee op en respecteert de regels.


De Engelse Hoek waar het filmpje over gaat ligt ver buitengaats. En is nauwelijks bereikbaar vanaf Harlingen of Texel. Een goed vertrekpunt is Terschelling of Vlieland. Overvaren met een kleine boot van Harlingen naar een waddeneiland is niet zonder gevaar. Deze tocht bedraagt 40 kilometer via de officiële vaargeul en minimaal 30 via de “korte” route. Ik waag me er niet aan!
Rederij Doeksen staat boten op trailers toe aan boord van de veerboten. Mits niet langer dan 5 meter en niet hoger dan 190 centimeter op de trailer. Ik liet mijn boot dus altijd overzetten met de MS Vlieland. Op het eiland verzorgden de transsportbedrijven (Zeelen of Jan van Vlieland) aldaar de korte tocht naar en het te water laten in de Jachthaven. De trailer werd gestald op het industrieterrein.

Hierbij enkele tips en adviezen:
Varen op volle zee vereist de juiste boot! Je wilt niet weten wat ik soms zag passeren. Levensgevaarlijk. Een goede boot is speciaal ontworpen voor de zee. Vroeger had ik een Zodiac MK2 met een zware Johnson. Maar al enige jaren beschik ik vol trots over de, naar mijn mening, beste zeewaardige boot ooit ontwikkeld, zie foto:

De Boston Whaler Outrage is speciaal ontwikkeld voor ruwe omstandigheden. Veel professionals gebruiken ze als rescueboot. Mijn oldtimer boot is een zeer speciaal type Rage 14 Jetdrive. Slechts 425 centimeter lang (14 voet) en 180 centimeter breed. Voorzien van een V4 OMC motor van 2250 cc (Johnson/Evinrude) welke vanaf fabriek is gemonteerd op een zware Jet. De combinatie is ontworpen voor langdurig en intensief gebruik.

Een zeewaardige boot heeft een hulpmotor. Mijn boot is voorzien van een 3.3 pk Mariner als thuisbrengertje.

Je dient te beschikken over goede communicatieapparatuur. De mobiele telefoon is niet betrouwbaar. Op grote delen van de Waddenzee en de Vliehors heb je geen mobiel bereik. Neem dus minimaal een Marifoon mee. De goedgekeurde types zijn voorzien van ATIS. Zodra je de zendknop indrukt ontvangt het dichtstbijzijnde station automatisch al je gegevens en kan je dan volgen indien nodig. Tussen Vlieland en Terschelling is dit de Brandaris op kanaal 2. Havenmeester Vlieland is kanaal 7. Kanaal 16 is het noodkanaal. Ik luister ze tegelijk uit via Triplewatch, een stand die op veel marifoons mogelijk is.

Geef bij vertrek aan welke tocht je gaat maken en wanneer je denk terug te komen. Voorkom dat je vermist wordt.
Draag altijd een reddingsvest. Is ook verplicht volgens het vaarreglement.
Een gewoon anker werkt niet, de zee is meestal te diep. Neem dus een drijfanker mee.
Zorg voor goede boordverlichting.
Zorg voor een radarreflector.
Neem de juiste papieren zeekaarten mee. Vertrouw niet op de elektronica. Ik heb overigens wel een Garmin met de BlueChart® g2 digitale zeekaarten aan boord.

De tocht start met het uitluisteren van de weerberichten. Ga niet uit varen boven windkracht 4 met een kleine boot. Je slaat waarschijnlijk al om bij het vertrek uit de haven.



En anders wel op de punt van Vlieland waar de stromingen elkaar kruisen. Zie hierna de zeekaart en de uit gezette tocht naar de Engels Hoek:


Op punt B kan de stroomsnelheid oplopen tot boven de 20 kilometer per uur. Bij afgaand water botsen bij punt B de getijdenstromen tegen elkaar waardoor puntige golven ontstaan. Alleen met de juiste boot en voldoende vermogen kun je hier passeren. Ik ga meestal net buiten de geul langs de strandlijn over de ondiepten. Maar pas op! Dit kan alleen met een Jet. En net na de punt ligt een strekdam die niet ziet maar wel moet ontwijken. Een ervaren strandwachter herkent aan de golven de ondiepten. Kun je dit niet? Ga dan eerst met een ervaren schipper op pad om het te leren.

Vanaf punt B bij de geel/zwarte boei koers je naar punt C via de rode boeien. Denk er aan dat je hierbij de hoofdvaargeul kruist. Geef zeeschepen de ruimte en laat met je koers goed zien wat de bedoeling is.

Deze tocht gaat met de klok mee rondom de Engels Hoek. Blijf ongeveer 100 meter vanaf de vloedlijn koersen. Bij de passage van punt C naar D passeer je de “Gronden”. Deze ondiepten zijn berucht en vormen een scheepskerkhof. Let dus op de waterdiepte. Zodra het water een lichtere kleur krijgt heb je nog ongeveer 1 meter onder de kiel. En ook hier weer, met een schroef aangedreven boot heb je dan al snel problemen. Met mijn Jet kan ik door 25 centimeter diepte in noodgevallen.
Op dit stuk zie je vaak al zeehonden omdat de gronden hun jachtterrein is, er zwemt erg veel vis. Houd dus afstand en stoor ze niet onnodig.



Het traject punt D naar E vereist lef! Zelfs bij halftij kan het gebeuren dat hier maar 75 centimeter staat. Indien je nog een tijdje van de zeehonden wilt genieten in de lagune tussen de plaat en Terschelling (zie traject E naar F) dien je hier wel tijdig te passeren. Anders loop je vast bij punt F op weg naar G. Dit punt is een risico. Ik liep er menig keer vast en diende dan te wachten op hoger water. Weet dus waar je aan begint!
De veiligste route vanaf punt F loopt via het Schuitengat langs Terschelling, via Griend en vervolgens via de hoofdgeul langs de Richel. Dit is de route van veerboot Friesland. Maar wel 25 kilometer omvaren.
Een iets kortere veilige route voor een kleine boot loopt via de Slenk. Deze is aan begin en eind aangegeven met tonnen en op route met staken (takken).
Het alternatief is de zelfde route terug varen die je al kwam. Vandaar het dringende advies, vaar alleen bij opkomend tij.

Van punt G naar H en dus het vertrekpunt kun je een stuk afsnijden door de ondiepten van de Richel te volgen. Maar ook hier, let op! Het laatste stukje van punt H naar de haven van Vlieland heeft een grote ondiepte in de vorm van een zanddrempel. Ook zijn er op dat stuk van de route twee doodlopende geulen richting Richel. Vergis je dus niet. En neem anders de hoofdvaargeul.

Durf je het nog steeds aan met de eigen kleine boot na het lezen van dit stukje? Een mooie tocht toegewenst!
Maar bij twijfel, NIET DOEN.
Kies in dat geval voor veilig en ga mee met de grote jongens. Het schip hierna, de Ocean King (thans de Geus geheten) is 12 meter lang en voorzien van een 500 pk diesel. En de schipper Jan is een zeer ervaren oude rot:
Robbentochten vanaf Vlieland

Vaartips Zeehondentocht vanaf Vlieland
Waardeer deze pagina

About tedverbeek

Ik ben de webmaster

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.